Persoonlijke competentie & levensboek


Persoonlijk communiceren met kinderen basis voor persoonlijke competentie

Persoonlijke competentie van ieder kindHet kind centraal en authenticiteit van leidsters en kinderen betekent dat persoonlijke communicatie met kinderen dagelijks plaatsvind. Hen aankijken en in gesprek gaan, waardoor ze zich gezien voelen en meer durven, is cruciaal voor hun persoonlijke competentie.

De basis van persoonlijke competentie wordt echter gevormd door goed in je lijf te zitten en voor jezelf te kunnen zorgen. Daarom heeft Bartele ook voor de peuters een eigen slaapkamer, want onderzoek toont aan dat al een half uur meer slaap meer bijdraagt aan de intelligentieontwikkeling van kinderen. Dat betekent niet dat wij kinderen naar de slaapkamer sturen als ze gewoon te oud daarvoor zijn. Dan kunnen ze heerlijk boven rustige spelletjes doen tijdens de middag wanneer andere kinderen slapen.

Bij de ontwikkeling van persoonlijke competentie hoort een voortdurend proces van steeds meer zelf dingen kunnen doen. Door hier goed op te letten worden simpele activiteiten al nuttige activiteiten voor kinderen. Van het samen en zelf opruimen van de speelruimte tot het steeds beter zichzelf aan en uitkleden, van zindelijkheid tot zelf brood smeren of voor anderen smeren en dergelijke.

Levensboek toont uniciteit ieder kind

Ofschoon dit best wel wat extra moeite kost van de leidsters, zetten wij ons er toe in om dat – wat wij aan bijzonders waarnemen aan uw kind – vast te leggen in een persoonlijk levensboek.

Dit krijgt ieder kind en ouder mee als het kind vertrekt en is echt een heel feestelijk aandenken aan deze periode van ontwikkeling van uw kind, ook en zeker voor later om in terug te kijken.

In het levensboek zetten wij foto’s, observaties, plak collages, tekeningen, schilderingen en observaties van het kind, zodat dit een prachtig overzicht geeft van zijn uniciteit, persoonlijke competentie en talenten!

Persoonlijke competentie is een van de vier ontwikkeldomein van Bartele. Het gehele overzicht kunt u nalezen in het pedagogisch beleidsplan.